PROPONUJEMY NASTĘPUJĄCE POZYCJE NA NAGRODY

Liliana Zganiacz-Mazur - 100 SŁYNNYCH KOMPOZYTORÓW

CENA E10

Książka zatytułowana 100 słynnych kompozytorów przedstawia stu najwybitniejszych twórców wszystkich epok. Wybór dokonany został na podstawie ich znaczenia w historii muzyki oraz wpływu, jaki mieli na dalszy jej rozwój. Przedstawieni zostali według nazwisk podanych alfabetycznie - od Isaaca Albéniza do Władysława Żeleńskiego.
Historycznie obejmuje to okres od muzyki renesansowej: Mikołaja Gomółki, Orlando di Lasso i Giovanniego P. da Palestriny do twórców współczesnych: Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Johna Caga i Karolheinza Stockhausena.
Kompozytorzy ci pochodzą z różnych krajów europejskich; od twórców polskich, niemieckich, austriackich, francuskich, włoskich poprzez rosyjskich, angielskich, hiszpańskich, czeskich, węgierskich aż do amerykańskich - Scotta Joplina i Georga Gershwina. Znaleźć tu możemy również kompozytora fińskiego i brazylijskiego.
Twórcy ci potraktowani zostali w sposób wszechstronny. Obok życiorysów podana jest, w miarę możliwości, ich pełna twórczość artystyczna. Kompozycje podzielone zostały na trzy działy ze względu na ich fakturę: muzykę wokalno - instrumentalną, instrumentalną i wokalną. Podana jest również ich ewentualna działalność literacka, następnie kompozytorzy w malarstwie, ekranizacjach filmowych i na końcu w anegdocie.
Książka 100 słynnych kompozytorów przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców.
Wydzielona z całości twórczość każdego kompozytora potraktowana jest w sposób źródłowy, przez co przydatna jest do nauczania literatury muzycznej w szkołach muzycznych. Mniej znane terminy muzyczne zaznaczone są gwiazdkami i objaśnione na końcu książki.
Materiał opisujący każdego kompozytora podany został w sposób plastyczny i przyjemny do czytania. Przybliża on sylwetkę twórcy nie tylko poprzez jego utwory, ale także nieznane fakty z życia, ich różne wypowiedzi w postaci cytatów z utworów literackich oraz anegdoty. Powoduje to, iż stają się oni bardziej ludzcy i bliscy współczesnemu człowiekowi.

Liliana Zganiacz-Mazur - LEKSYKON KOMPOZYTORÓ
CENA E10

Książka zatytułowana Leksykon Kompozytorów jest kolejną pozycją cyklu ABC.
Zamierzeniem było umieszczenie w niej jak najwięcej sylwetek kompozytorów polskich i obcych oraz ich związki z Polską (zawiera ponad 3.500 twórców). Informacje o nich mają charakter skrótowy, encyklopedyczny.
Opisując kompozytora przyjęta została określona kolejność: najpierw najważniejsze cechy jego działalności, dane z życiorysu, następnie ogólne dane o stylu jego dzieł muzycznych i najważniejsze kompozycje. Wyszczególnienie utworów autorów obcych podkreśla ich nawiązanie do polskiej tradycji muzycznej i wykorzystania w swych dziełach pieśni i rytmów polskich tańców narodowych (np. poloneza, mazura).
Przy utworach symfonicznych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych podane są daty ich napisania lub wydania drukiem (rzadziej wykonania). Po tytule dzieła scenicznego podana jest data prapremiery oryginalnej albo powstania utworu; w przypadku wystawienia jego w Polsce także tytuł i data polskiej premiery.
Objaśnienia skrótów umieszczone są w indeksie znajdującym się w końcowej części książki.
Leksykon Kompozytorów przeznaczony jest dla szerokiego kręgu odbiorców przekazuje on wiadomości dotyczące twórców na przestrzeni dziejów. Szczególnie istotny jest dla uczniów szkół muzycznych, bowiem podana wiedza będzie im niewątpliwie pomocna przy wykonywaniu dzieł twórców z różnych epok.

Liliana Zganiacz-Mazur - HISTORIA MUZYKI

CENA E9

ABC - Historia muzyki jest kolejną pozycją książkową z cyklu Biblioteczka Ucznia wydawanych przez Wydawnictwo Muzyczne CONTRA. Zakres materiału obejmuje okres od czasów prehistorycznych - muzyki ludów prymitywnych, krajów o początkach kultury muzycznej, następnie starożytnej Grecji i Rzymu, poprzez kulturę średniowiecza, a następnie nowożytną – od epoki renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu, impresjonizmu, neoromantyzmu i XX wieku - do muzyki współczesnej.
Oddzielnie wyszczególniona została historia muzyki polskiej.
W każdym okresie kultura przedstawiona została całościowo, włączona została również nauka, filozofia, publicystyka, a także literatura i sztuki plastyczne. W częściach dotyczących historii muzyki polskiej podane zostały również ogólnikowo wydarzenia historyczne epoki, ze względu na ich wpływ na kulturę danego okresu.
W poszczególnych zagadnieniach twórcy (kompozytorzy, pisarze i poeci, malarze i rzeźbiarze) umieszczeni są chronologicznie według kolejności ich dat urodzenia. Po każdym tytule utworu muzycznego podana jest data jego powstania lub pierwszego wykonania.
Sylwetki kompozytorów we wszystkich epokach nakreślone zostały według ich znaczenia w stosunku do historii muzyki.
Książka ABC – Historia muzyki ma za zadanie przedstawienie historii muzyki w sposób przystępny dla młodego czytelnika. Celem jej jest przybliżenie i umiejscowienie w czasie różnorodnych aspektów życia muzycznego na przestrzeni dziejów.

Liliana Zganiacz-Mazur - SŁOWNICZEK MUZYCZNY

CENA E8

SŁOWNICZEK MUZYCZNY jest kolejną książką z cyklu Biblioteczka Ucznia wydaną przez Wydawnictwo Muzyczne C O N T R A. Stanowi zbiór ponad 3.000 terminów muzycznych posiadających objaśnienia z 44 języków świata. Ustawione są w porządku alfabetycznym, dobór haseł dokonany został pod kątem ich użyteczności praktycznej.
W słowniczku zamieszczone są terminy muzyczne związane z pojęciami historycznymi ze wszystkich epok. Znajdują się tu zagadnienia dotyczące budowy utworu, form muzycznych i techniki interpretacji dzieł muzycznych, czyli wyjaśnień obcojęzycznych i wykonawczych znajdujących się w zapisach nutowych (najczęściej w terminologii włoskiej, niekiedy francuskiej, niemieckiej i angielskiej). W słowniczku umieszczone zostały historyczne i współczesne instrumenty muzyczne (nie tylko europejskie), również skrótowy ich zapis stosowany w partyturach. Zawiera on ponadto podstawowe pojęcia z zakresu akustyki, hasła dotyczące zagadnień muzyki rozrywkowej, a także muzycznych zagadnień technicznych XXI wieku.
Bezpośrednio po haśle znajdują się informacje w nawiasie. Dotyczą one historycznego lub legendarnego pochodzenia wyrazu (wyrażenia), a następnie polskiej wymowy haseł obcojęzycznych, podanych w przybliżeniu według zasad fonetycznych, w najbardziej przystępnej formie.
Definicje i objaśnienia hasła ujęte są w miarę możliwości w sposób zrozumiały, przy zachowaniu ścisłości znaczeniowej. Uzupełniające wiadomości lub wyjaśnienia użytych haseł podane są za pomocą strzałki, która oznacza odniesienie do pojęć pokrewnych, podobnych lub przeciwnych. Hasła pochodzące od wspólnego źródła językowego grupowane są razem. Przy hasłach dwuwyrazowych została przyjęta zasada, że opis następuje po rzeczowniku (przymiotnik ma przekierowanie strzałką na hasło główne). SŁOWNICZEK MUZYCZNY zawiera terminy muzyczne nie tylko dla miłośników muzyki, jest także niezbędną pomocą dla uczniów, nauczycieli szkół muzycznych i oświatowych oraz wszystkich interesujących się zagadnieniami muzyki. Słowniczek wchodzi w zakres podstawowej wiedzy o muzyce przydatnej każdemu człowiekowi.
Liliana Zganiacz-Mazur - TAŃCE
CENA E10

ABC - Tańce stanowi kolejną pozycję książkową z cyklu Biblioteczka Ucznia wydaną przez Wydawnictwo Muzyczne CONTRA.
Tańce potraktowane zostały w sposób wszechstronny i przedstawione w kolejności alfabetycznej. Obok cech charakterystycznych podana jest, w miarę możliwości, ich geneza oraz stylizacja.
Rozróżnia się dwa zasadnicze rodzaje tańców. Pierwszy typ stanowią tańce użytkowe służące do zabawy towarzyskiej, drugi to tańce stylizowane. Wykorzystanie przez kompozytora w utworze środków charakterystycznych dla stylu odmiennej epoki lub indywidualnych cech innego twórcy nazywa się stylizacją, np. żyjący w I poł. XX w. Sergiusz Prokofiew (1891-1953) stylizował swoją I Symfonię klasyczną w duchu klasycznego stylu Josepha Haydna (1732-1809), a Maurice Ravel (1875-1937) napisał utwór na skrzypce i orkiestrę Tzigane w charakterze muzyki cygańskiej.
Tańce zamieszczone w książce poprzedzone zostały szkicem historycznym. Obejmuje on okres od czasów muzyki ludów prymitywnych i krajów starożytnych, poprzez kulturę średniowiecza do muzyki oraz tańca współczesnego. Opisana jest również teatralna forma sceniczna, jaką jest widowisko baletowe.
W książce tej tańce pojawiają się w różnych epokach, dlatego przy nazwiskach kompozytorów którzy wprowadzili je do swojej twórczości, podane są daty ich życia. W nawiasie po tytule dzieła (utworów orkiestrowych lub scenicznych) znajduje się także data oznaczająca ich napisanie lub pierwsze wykonanie.
Książka ABC - Tańce przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców. Materiał opisujący każdy taniec podany został w sposób plastyczny i sądzę, że przyjemny w czytaniu. Ukazana stylizacja potraktowana jest w sposób źródłowy, dlatego zalecana jest do nauczania literatury muzycznej w szkołach muzycznych. Książka może znaleźć zastosowanie także w pracy pedagogicznej nauczycieli w podstawowych szkołach ogólnokształcących, gimnazjach i liceach.

Liliana Zganiacz-Mazur - TEORIA MUZYKI

CENA E7

Książka zatytułowana Teoria muzyki przedstawia elementarne zagadnienia związane z teoretycznymi podstawami muzyki. Jest to publikacja jedyna w swoim rodzaju w sposób przystępny przybliża podstawowe problemy teorii muzyki. Zawiera wyjaśnienia rozmaitych pojęć i zjawisk muzycznych od tych najprostszych (jak na przykład pięciolinia) do trudniejszych i bardziej skomplikowanych.
Wszystkie główne kwestie materiału teoretycznego zobrazowane zostały za pomocą tabel. Stanowi to plastyczny sposób prezentowania uproszczonego zapisu dla lepszego zrozumienia opisywanych treści muzycznych.
Teoria muzyki przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców.
Duże zapotrzebowanie na taką publikację istnieje dla wszystkich rozpoczynających swoją edukację muzyczną. Pomocna jest także rodzicom uczniów, bowiem najczęściej nie mają oni odpowiedniego przygotowania muzycznego. Jednocześnie chcieliby pomagać swoim dzieciom w domowym odrabianiu lekcji oraz w zgłębianiu przez nich tajników wiedzy muzycznej.
Materiał teoretyczny zamieszczony w książce obejmuje całość zagadnień obowiązujących do zrozumienia i opanowania w szkołach muzycznych I stopnia. Stanowi także punkt wyjścia do kontynuacji nauki teorii w szkołach muzycznych II stopnia (w tym przedmiotu Zasady muzyki).
Książka może znaleźć zastosowanie także w pracy pedagogicznej nauczycieli w podstawowych szkołach ogólnokształcących, gimnazjach i liceach.
Teoria muzyki jest również interesującym wprowadzeniem w trudne problemy teoretyczne dla znacznej grupy amatorów muzycznych. Znajdą oni w tej publikacji wszystkie główne zagadnienia dotyczące teorii muzyki prezentowane w sposób prosty i zrozumiały.

SPOTKANIA Z KOMPOZYTORAMI - CENA F1
Zeszyt 1 - Fryderyk Chopin
1. Fryderyk Chopin - Życiorys; 2. Wielcy artyści o Fryderyku Chopinie; 3. Twórczość Fryderyka Chopina; 4. Żelazowa Wola; 5. Mazurki; 6. Mazurek F-dur op. 68 nr 3 - Nuty; 7. Mazurek F-dur op. 68 nr 3 - Geneza; 8. Mazurek F-dur op. 68 nr 3 - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 9. Słowniczek muzyczny; 10. Główkowanie z Chopinem.
Zeszyt 2 - Johann Strauss, syn
1. Johann Strauss, syn - Życiorys; 2. Twórczość Johanna Straussa, syna; 3. Zemsta nietoperza (coś więcej); 4. Johann Strauss, syn w Anegdotach; 5. Dynastia Straussów; 6. Wiedeń; 7. Walce; 8. Nad pięknym, modrym Dynajem (coś więcej); 9. Nad pięknym, modrym Dunajem - Nuty; 10. Nad pięknym, modrym Dunajem - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 11. Słowniczek muzyczny; 12. Główkowanie ze Straussem.
Zeszyt 3 - Robert Schumann
1. Robert Schumann - Życiorys; 2. Twórczość Roberta Schumanna; 3. Fortepian; 4. Marzenie - Nuty; 5. Marzenie (coś więcej); 6. Robert Schumann jako Literat; 7. Marzenie - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 8. Clara Wieck-Schumann; 9. Słowniczek muzyczny; 10. Główkowanie z Schumannem.
Zeszyt 4 - Piotr Czajkowski
1. Piotr Czajkowski - Życiorys; 2. Twórczość Piotra Czajkowskiego; 3. Piotr Czajkowski a krytyka muzyczna; 4. Balet - Widowisko sceniczne; 5. Piotr Czajkowski a kompozytorzy “Potężnej Gromadki”; 6. Temat łabędzi (z baletu “Jezioro łabędzie”) - Nuty; 7. “Jezioro łabędzie” - Geneza; 8. Temat łabędzi - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 9. “Jezioro łabędzie” - treść baletu; 10. “Dziadek do orzechów” - treść baletu; 11. Słowniczek muzyczny; 12. Główkowanie z Czajkowskim.
Zeszyt 5 - Wolfgang Amadeus Mozart
1. Wolfgang Amadeus Mozart - Życiorys; 2. Twórczość W.A. Mozarta; 3. W. A. Mozart w anegdotach; 4. Klasycyzm; 5. Klasycy wiedeńscy; 6. Klasycyzm w Polsce; 7. Marsz turecki - Nuty; 8. Marsz turecki - Geneza; 9. Cytaty W.A. Mozarta; 10. Marsz turecki - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 11. Uprowadzenie z seraju - treść opery; 12. Czarodziejski flet - treść opery; 13. Słowniczek muzyczny; 14. Główkowanie z Mozartem.
Zeszyt 6 - Stanisław Moniuszko
1. Stanisław Moniuszko - Życiorys; 2. Twórczość Stanisława Moniuszki; 3. Cytaty innych o Stanisławie Moniuszce; 4. Forma Pieśni; 5. Pieśń w Polsce; 6. Stanisław Moniuszko w anegdotach; 7. Prząśniczka - Nuty; 8. Prząśniczka - Geneza; 9. Prząśniczka - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 10. Straszny Dwór - treść opery; 11. Cytaty Stanisława Moniuszki o innych; 12. Słowniczek muzyczny; 13. Główkowanie z Moniuszką.
Zeszyt 7 - Edvard Grieg
1. Edvard Grieg - Życiorys; 2. Twórczość Edvarda Griega; 3. Edvard Grieg w anegdotach; 4. Szkoły narodowe: szkoła norweska, szkoła szwedzka, szkoła fińska, szkoła duńska; 5. W grocie Króla Gór (z I Suity orkiestrowej “Peer Gynt”) - Nuty; 6. W grocie Króla Gór - Geneza; 7. W grocie Króla Gór - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 8. Fagot - Instrument dęty drewniany; 9. Peer Gynt - treść dramatu Henrika Ibsena; 10. Cytaty Edvarda Griega; 11. Słowniczek muzyczny; 12. Główkowanie z Griegiem.
Zeszyt 8 - Johann Sebastian Bach
1. Johann Sebastian Bach - Życiorys; 2. Organy; 3. Twórczość J.S. Bacha; 4. Barok w muzyce; 5. Barok w Polsce; 6. Aria - Nuty; 7. Aria - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 8. Inni artyści o J.S. Bachu i jego synach; 9. Aria (coś więcej); 10. Cytaty J.S. Bacha; 11. J.S. Bach w anegdotach; 12. Rodzina Bachów; 13. Synowie J.S. Bacha; 14. Słowniczek muzyczny; 15. Główkowanie z Bachem.
Zeszyt 9 - Henryk Wieniawski
1. Henryk Wieniawski - Życiorys; 2. Twórczość Henryka Wieniawskiego; 3. Henryk Wieniawski w anegdotach; 4. Instrumenty smyczkowe: Skrzypce, Altówka, Wiolonczela, Kontrabas; 5. Legenda - Nuty; 6. Legenda - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 7. Legenda - Geneza; 8. Rodzina Wieniawskich; 9. Słowniczek muzyczny; 10. Główkowanie z Wieniawskim.
Zeszyt 10 - Maurice Ravel
1. Maurice Ravel - Życiorys; 2. Twórczość Maurice Ravela; 3. Aryści i krytycy muzyczni o M. Ravelu; 4. Instrumenty perkusyjne; 5. Boléro - Nuty; 6. Boléro - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 7. Maurice Ravel w anegdotach; 9. Boléro - Geneza; 10. Cytaty Mauricego Ravela; 11. Słowniczek muzyczny; 12. Główkowanie z Ravelem.
Zeszyt 11 - Ludwig van Beethoven
1. Ludwig van Beethoven - Życiorys; 2. Twórczość Ludwiga van Beethovena; 3. Orkiestra symfoniczna; 4. Ludwig van Beethoven o swoich dziełach; 5. Dla Elizy - Nuty; 6. Dla Elizy - Jak grać (trochę teorii muzycznej); 7. Dla Elizy - Geneza; 8. Ludwig van Beethoven w anegdotach; 10. Słowniczek muzyczny; 11. Główkowanie z Beethovenem.

strona główna / zamówienie
ABC / spotkania z kompozytorami / muzyka poważna / muzyka poważna w łatwym układzie na fortepian / flet prosty / keyboard / śpiewniki / piosenki dziecięce / nuty z tabulaturami / muzyka popularna / materiały edukacyjne / inne pozycje muzyczne / pozycje na nagrody / kolędy / zeszyty do nut / gadżety muzyczne
lista przebojów / wykaz autorów / midi / linki
zapowiedzi wydawnicze