KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Emilia Kotowska - Paweł Mazur
Kształcenie słuchu wydane przez Wydawnictwo Muzyczne Contra jest to cykl książek obejmujący swoim zakresem cały materiał do szkół muzycznych I stopnia. Materiał podzielony jest na 6 klas i opiera się głównie na obowiązującym programie nauczania.
Poszczególne zagadnienia objaśnione są w każdej części w sposób dostępny, według pewnych zasad. Dla uczniów klas I - III podany został najpierw materiał teoretyczny, a następnie jego utrwalenie poprzez ćwiczenia pisane (w połączeniu z kaligrafią muzyczną), ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia melodyczne i dwugłosowe ćwiczenia rytmiczno - melodyczne. Po każdym dziale tematów znajdują się ćwiczenia sprawdzające.
Zastosowana została forma rozmowy z uczniami, co ułatwia i uatrakcyjnia naukę. Materiał teoretyczny omawia Muzykuś, ćwiczenia melodyczne wprowadza Melodyjka, ćwiczenia rytmiczne - Rytminka, a ćwiczenia sprawdzające - Testuś.
Wszystkie tematy opracowane są za pomocą dużej ilości ćwiczeń, melodii oraz piosenek.
Mamy nadzieję, że publikacja ta będzie interesująca dla pedagogów. Przystępna forma prezentacji zagadnień może być także pomocą dla rodziców uczących się dzieci.

cena F2
KSZTAŁCENIE SŁUCHU klasa 1
Zagadnienia zawarte w książce:
Klucze muzyczne - Klucz wiolinowy - Klucz basowy.
Ćwierćnuta - Pauza ćwierćnutowa.
Takt 2/4 - Metrum 2/4.
Nazwy dźwięków (g sol, f fa, e mi).
Taktowanie w metrum 2/4.
Półnuta - Pauza półnutowa.
Takt 3/4 - Metrum 3/4.
Nazwy dźwięków (d re, c do).
Taktowanie w metrum 3/4.
Repetycja - Volta.
Cała nuta - Pauza całonutowa.
Takt 4/4 - Metrum 4/4.
Nazwy dźwięków (a la).
Taktowanie w metrum 4/4.
Ósemka - Pauza ósemkowa
Nazwy dźwięków (h si).
Szesnastka - Pauza szesnastkowa.
Uzupełnianie ćwierćnutowe.
Gama C-dur - Półton - Sekunda mała - Cały ton - Sekunda wielka - Dźwięk toniczny w gamie C-dur - Dźwięk prowadzący w gamie C-dur - Trójdźwięk toniczny w gamie C-dur - Utrwalanie w tonacji C-dur.
Linie dodane dolne i górne .
Przedłużanie wartości rytmicznych - Fermata - Kropka przy nucie - Półnuta z kropką - Łuk.
Interwały - Tercja - Kwinta - Oktawa.
Znaki chromatyczne - Krzyżyk - Bemol - Kasownik.
Trójdźwięk durowy i molowy.
cena F2
KSZTAŁCENIE SŁUCHU klasa 2
Zagadnienia zawarte w książce:
Gama G-dur - Tetrachordy w gamie G-dur - Półtony w gamie G-dur - Dźwięk prowadzący w gamie G-dur - Utrwalanie w tonacji G-dur.
Triada harmoniczna - Triada harmoniczna w gamie C-dur - Triada harmoniczna w gamie G-dur.
Ćwierćnuta z kropką.
Uzupełnienie ósemkowe.
Oznaczenia dynamiki.
Gama F-dur - Tetrachordy w gamie F-dur - Półtony w gamie F-dur - Dźwięk prowadzący w gamie F-dur - Utrwalanie w tonacji F-dur - Triada harmoniczna w gamie F-dur.
Takty ćwierćnutowe - Takt 5/4 - Metrum 5/4 - Taktowanie w metrum 5/4 - Takt 6/4 - Metrum 6/4 - Taktowanie w metrum 6/4.
Grupy szesnastkowe powstałe z połączenia dwóch szesnastek.
Da capo al Fine.
Gama D-dur - Tetrachordy w gamie D-dur - Półtony w gamie D-dur - Dźwięk prowadzący w gamie D-dur - Triada harmoniczna w gamie D-dur - Utrwalanie w tonacji D-dur.
Grupy szesnastkowe powstałe z połączenia trzech szesnastek.
Oznaczenia artykulacji - Legato - Staccato.
Triola ósemkowa.
Przedtakt.
Gama C-dur - Gama c-moll harmoniczna.
Tempo.
Podwójna prędkość, Podwójne zwolnienie.
Interwały - Prymy - Sekunda - Tercja - Kwarta - Kwinta - Oktawa.
cena F3
KSZTAŁCENIE SŁUCHU klasa 3
Zagadnienia zawarte w książce:
Gama B-dur - Półtony w gamie B-dur - Dźwięk prowadzący w gamie B-dur - Triada harmoniczna w gamie B-dur - Utrwalanie w tonacji B-dur.
Takty ósemkowe - Takt 3/8 - Metrum 3/8 - Taktowanie w metrum 3/8.
Zależności między tonacjami .
Gama a-moll - Gama a-moll eolska (naturalna, pierwotna) - Tetrachordy w gamie a-moll eolskiej - Półtony w gamie a-moll eolskiej - Gama a-moll harmoniczna - Tetrachordy w gamie a-moll harmonicznej - Półtony w gamie a-moll harmonicznej - Gama a-moll dorycka - Tetrachordy w gamie a-moll doryckiej - Półtony w gamie a-moll doryckiej - Gama a-moll melodyczna - Tetrachordy w gamie a-moll melodycznej - Półtony w gamie a-moll melodycznej - Tetrachordy w odmianach gamy a-moll - Dźwięk prowadzący w gamie a-moll - Trójdźwięk toniczny w gamie a-moll - Triada harmoniczna w gamie a-moll - Utrwalanie w tonacji a-moll.
Takty ósemkowe złożone regularne - Takt 6/8 - Metrum 6/8 - Taktowanie w metrum 6/8.
Gama e-moll - Gama e-moll eolska (naturalna, pierwotna) - Gama e-moll harmoniczna - Gama e-moll dorycka - Gama e-moll melodyczna - Tetrachordy w odmianach gamy e-moll - Dźwięk prowadzący w gamie e-moll - Triada harmoniczna w gamie e-moll - Utrwalanie w tonacji e-moll.
Takty ósemkowe złożone regularne - Takt 9/8 - Metrum 9/8 - Taktowanie w metrum 9/8 - Takt 12/8 - Metrum 12/8 - Taktowanie w metrum 12/8.
Gama d-moll - Gama d-moll eolska (naturalna, pierwotna) - Gama d-moll harmoniczna - Gama d-moll dorycka - Gama d-moll melodyczna - Tetrachordy w odmianach gamy d-moll - Dźwięk prowadzący w gamie d-moll - Triada harmoniczna w gamie d-moll - Utrwalanie w tonacji d-moll.
Synkopa - Synkopa przez łuk - Synkopa przez wartość - Synkopa w grupach szesnastkowych.
Uzupełnienie szesnastkowe.
Uzupełnienie ósemkowe w taktach ósemkowych.
Grupowanie wartości ósemkowych - Grupowanie ósemek w taktach ćwierćnutowych - Grupowanie ósemek w taktach ósemkowych.
Polifonia - Polimetria - Polirytmia.
Interwały - Pryma czysta - Sekunda mała, sekunda wielka - Tercja mała, tercja wielka - Kwarta czysta - Kwinta czysta - Oktawa czysta.
Trójdźwięki w gamach durowych (majorowych) - Trójdźwięki w gamie C-dur - Trójdźwięki w gamie G-dur - Trójdźwięki w gamie F-dur - Trójdźwięki w gamie D-dur - Trójdźwięki w gamie B-dur.
cena F4

KSZTAŁCENIE SŁUCHU klasa 4
(z elementami Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Gamy durowe (majorowe): Gama C-dur; Gama G-dur; Gama F-dur; Gama D-dur; Gama B-dur.
Gamy molowe (minorowe): Gama a-moll; Gama e-moll; Gama d-moll.
Interpretacja utworów muzycznych - Tempo (Agogika); Dynamika; Artykulacja
Interwały.
Seksta.
Takty ćwierćnutowe - Takty proste.
Septyma.
Takty ćwierćnutowe - Takty złożone.
Przewroty interwałów.
Konsonanse i dysonanse.
Klucz basowy.
Interwały charakterystyczne - Tryton.
Nazwy oktaw.
Aparat wykonawczy utworów muzycznych: Instrumenty muzyczne; Głos ludzki.
Gama h-moll.
Takty ósemkowe - Takty proste.
Zmienne metrum.
Takty ósemkowe - Takty złożone.
Kompozycja - Improwizacja.
Gama g-moll.
Transpozycja.
Analiza melodii.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ćwierćnutowych: Takty proste; Takty złożone.
Alteracje.
Utwory poza systemem dur-moll.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych: Takty proste Takty złożone.
Interwały w gamach do 2 znaków: Interwały w gamach durowych; Interwały w gamach molowych; Interwały w oderwaniu od tonacji.
Trójdźwięki w gamach do 2 znaków: Trójdźwięki w gamach durowych; Trójdźwięki w gamach molowych.

cena F4

KSZTAŁCENIE SŁUCHU klasa 5
(z elementami Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Powtórzenie - Gamy durowe (majorowe): C-dur, G-dur, D-dur, F-dur, B-dur.
Powtórzenie - Gamy molowe (minorowe): a-moll, e-moll, h-moll, d-moll, g-moll.
Powtórzenie - Interwały.
Trójdźwięki - Przewroty trójdźwięków: Postać zasadnicza; I przewrót; II przewrót.
Dominanta septymowa: D7 w gamach durowych; Rozwiązanie D7 w gamach durowych; D7 w gamach molowych; Rozwiązanie D7 w gamach molowych.
Gama A-dur.
Tonacja utworu - Tonacja utworu durowego.
Gama fis-moll.
Tonacja utworu molowego.
Regularny podział wartości rytmicznych: w dwudzielnym układzie wartości rytmicznych, w trójdzielnym układzie wartości rytmicznych.
Gama Es-dur.
Nieregularny podział wartości rytmicznych: w dwudzielnym układzie wartości rytmicznych, w trójdzielnym układzie wartości rytmicznych.
Gama c-moll.
Metrum - Miara metryczna - Takt - Oznaczenie taktowe: Takty proste; Takty złożone: regularne, nieregularne.
Rodzaje półtonów: Półton diatoniczny; Półton chromatyczny.
Podwójne znaki chromatyczne.
Enharmonia.
Ćwiczenia alterowane.
Ćwiczenia poza systemem dur-moll.
Chromatyzacja gam durowych (majorowych): regularna, nieregularna.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych: Takty ćwierćnutowe, ósemkowe, półnutowe, szesnastkowe.
Interwały charakterystyczne w gamach do 3 znaków: Tryton; Sekunda zwiększona - Septyma zmniejszona.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych: w taktach złożonych regularnych; Takty: ćwierćnutowe, ósemkowe, półnutowe, szesnastkowe.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych nieregularnych: Takty ćwierćnutowe; Takty ósemkowe.
Przewroty trójdźwięków triady harmonicznej w gamach do 3 znaków.
Dominanta septymowa w gamach do 3 znaków.

cena F5

KSZTAŁCENIE SŁUCHU klasa 6
(z elementami Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Gamy durowe (majorowe) - Powtórzenie.
Gamy molowe (minorowe) - Powtórzenie.
Przewroty dominanty septymowej (D7): Postać zasadnicza dominanty septymowej; I przewrót dominanty septymowej; II przewrót dominanty septymowej; III przewrót dominanty septymowej; Podsumowanie przewrotów D7.
Interwały w obrębie dwóch oktaw.
Dominanta nonowa: Dominanta nonowa w gamach durowych; Rozwiązanie D9 w gamach durowych; Dominanta nonowa w gamach molowych; Rozwiązanie D9> w gamach molowych.
Interpretacja muzyczna: Agogika - Tempo; Dynamika; Artykulacja.
Gama durowa z czterema krzyżykami przy kluczu.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych (półnutowe proste, ćwierćnutowe proste, ósemkowe proste, Takty szesnastkowe proste).
Gama molowa z czterema krzyżykami przy kluczu.
Przekształcanie taktów.
Gama durowa z czterema bemolami przy kluczu.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych: złożonych regularnych (półnutowe, ćwierćnutowe, ósemkowe, szesnastkowe), złożonych nieregularnych (pięcioczęściowe takty złożone nieregularne, takty ćwierćnutowe, takty ósemkowe).
Gama molowa z czterema bemolami przy kluczu.
Alteracje.
Ćwiczenia poza systemem dur-moll.
Interwały zwiększone i zmniejszone.
Interwały charakterystyczne w gamach do 4 znaków: Tryton; Sekunda zwiększona; Septyma zmniejszona; Kwarta zmniejszona; Kwinta zwiększona.
Przedłużanie wartości rytmicznych - Dwie kropki.
Trójdźwięki w gamach do 4 znaków.
Dominanta septymowa w gamach do 4 znaków.
Dominanta nonowa w gamach do 4 znaków.
Koła kwintowe: Gamy krzyżykowe durowe; Gamy krzyżykowe molowe; Gamy bemolowe durowe; Gamy bemolowe molowe.
System dźwiękowy.
Kadencje: Kadencje małe: doskonała, zawieszona, plagalna (kościelna), zwodnicza (złamana); Kadencja wielka: Kadencja wielka doskonała; Kadencje rozszerzone.

strona główna / zamówienie
ABC / spotkania z kompozytorami / muzyka poważna / muzyka poważna w łatwym układzie na fortepian / flet prosty / keyboard / śpiewniki / piosenki dziecięce / nuty z tabulaturami / muzyka popularna / materiały edukacyjne / inne pozycje muzyczne / pozycje na nagrody / kolędy / zeszyty do nut / krawaty /
lista przebojów / wykaz autorów / regulamin / midi / linki
zapowiedzi wydawnicze